Rok szkolny 2018/2019
OLIMPIADA Z WIEDZY O PLANOWANIU I ZARZĄDZANIU KARIERĄ ZAWODOWĄ.
PRZYGOTOWANIE
Drodzy uczniowie!
Przed Wami kolejna, już IX edycja Olimpiady z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową.
Olimpiada przebiega w trzech etapach: dwa pierwsze przebiegają drogą internetową, natomiast FINAŁ odbywa się corocznie w kwietniu w Warszawie. Uczestniczy w nim 16 finalistów z całej Polski.
Poniżej znajdziecie źródła, z których najlepiej korzystać podczas przygotowywania się do olimpiady.
Jak co roku, zgodnie z założeniami programowymi Olimpiady, tematyka kolejnych zadań będzie dotyczyła tego, co łączy się z poradnictwem zawodowym – proces podejmowania decyzji edukacyjnych, struktura szkolnictwa zawodowego w Polsce, zdobywanie kwalifikacji zawodowych oraz poruszanie się na rynku pracy. W tym roku szczególną uwagę chcemy zwrócić na kwestie związane z wejściem na rynek pracy, podejmowaniem pierwszej pracy i samozatrudnieniem.
Wszystkich, którzy chcieliby wziąć udział w tegorocznej Olimpiadzie z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową i chcą się do niej przygotować, zachęcamy do odwiedzenia strony:
Strona zawiera kilka bardzo ciekawych i przydatnych zakładek, np.:
- zakładkę „Multimedia”, gdzie znajdziecie między innymi filmy o zawodach, o kształceniu na odległość, o Polskiej Ramie Kwalifikacji itp., a szczególnie informacje znajdujące się na stronie https://www.kwalifikacje.gov.pl/
- zakładkę „Rynek pracy”, która jest skarbnicą wiedzy o rynku pracy: jak szukać pracy w Polsce i za granicą, jak założyć własną działalność gospodarczą, jakie są prognozy zatrudnienia w poszczególnych sektorach gospodarki itp.; ( Warto zajrzeć do wszystkich zakładek na tych stronach).
Z całą pewnością na poszczególnych etapach Olimpiady bardzo przyda się wiedza, jaką zdobywacie w szkole ponadgimnazjalnej w ramach przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości. Szczególną uwagę warto zwrócić na tematy:
- człowiek przedsiębiorczy i jego zachowania, stwarzające możliwości kształtowania i rozwijania postaw przedsiębiorczych;
- funkcjonowanie gospodarki rynkowej, zasady mechanizmu rynkowego oraz funkcjonowania głównych podmiotów rynku, podejmowanie decyzji rynkowych;
- przedsiębiorcze zachowania na rynku pracy, kształtowanie umiejętności aktywnego poruszania się na rynku pracy, zarówno w sferze poszukiwania i podejmowania pracy, jak też planowania samozatrudnienia.
Uczestnicy Olimpiady powinni wykazać się umiejętnością poszukiwania informacji edukacyjnej i zawodowej. Zachęcamy Was zatem do samodzielnego poszukiwania cennych informacji np. na portalu Pracuj.pl. Jest to wiodący polski serwis rekrutacyjny. Kandydatom dostarcza codziennie ponad 30 tysięcy ofert pracy od atrakcyjnych pracodawców, a także porady specjalistów dotyczące poszukiwania pracy, rozwoju kariery zawodowej oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji.
Warto również dotrzeć do Przewodnika Pracodawcy 2017/2018, który stanowi kompendium wiedzy dotyczącej procesu rekrutacji, przygotowania dokumentów aplikacyjnych czy pierwszych dni w pracy, ale także zawiera bazę wizytówek kluczowych pracodawców, dzięki czemu każdy młody człowiek będzie w stanie lepiej poznać bądź znaleźć swojego wymarzonego pracodawcę. Publikacja ta jest również bez wątpienia inspiracją do dalszego rozwoju, co jest niezbędne szczególnie na początku drogi zawodowej!
Na kolejnych etapach Olimpiady bardzo przydatną może okazać się również lektura publikacji, które powstały jako jeden z efektów dwóch Projektów realizowanych przez PARP – „Firma Rodzinna” oraz „Moja historia, moja firma”. W dwóch publikacjach znajdują się opowieści polskich przedsiębiorców. Dużo o sukcesji i sukcesorach. Poniżej linki do wskazanych publikacji.
http://www.firmyrodzinne.eu/strona/publikacje
Warto też skorzystać z zasobnika doradcy zawodowego: http://www.sdsiz.com.pl/zasobnik
i platformy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie https://ec.europa.eu/epale/pl
oraz dwa Funpage na Facebooku: Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową oraz Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, wystarczy polubić i skorzystać z zamieszczanych tam zasobów.
Rok szkolny 2017/2018
Ogólnopolski projekt „Zwolnieni z Teorii”
Aby wziąć w niej udział wystarczy mieć dobry pomysł,
chęci i zgrany zespół, aby go zrealizować!
mm
- Otrzymasz praktyczne wskazówki, które prowadzą Cię krok po kroku przez realizację Twojego projektu.
- Wiedzę wykorzystujesz w praktyce – nawiązujesz partnerstwo, uczysz się pracy w zespole, tworzysz harmonogram i budżet.
- Każdy, kto zrealizuje swój projekt, zostaje finalistą i otrzymuje międzynarodowy certyfikat z zarządzania.
- A jak się postarasz, otrzymujesz tytuł „Złote Wilki” – nagrodę dla najlepszych projektów społecznych w Polsce.
Lubisz działać społecznie? To już wygrałeś!
Dodatkowe informacje: p. Marta Byrtek, p. Małgorzata Smektała
Europejski Konkurs Statystyczny
Międzynarodowy konkurs organizowany jest po raz pierwszy przez Eurostat i urzędy statystyczne z 11 europejskich krajów.
Przygotowania i udział w konkursie będą znakomitą okazją do poznania źródeł danych statystycznych.
Więcej informacji w załączonej ulotce lub na stronie www. eks.stat.gov.pl
Konkurs „Milion na Bank” dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Konkurs, który pozwoli Ci zdobyć PIERWSZY MILION!
Udział w grze symulacyjnej
Grasz, kiedy chcesz i ile chcesz
Możliwość wielokrotnego podejścia do gry
Atrakcyjne nagrody pieniężne i rzeczowe
Zasady organizacji Konkursu „Milion na Bank”
Aby wziąć udział w Konkursie „Milion na Bank“, zagraj o PIERWSZY MILION w grze inwestycyjnej:
załóż konto na stronie: https://uczniowie2017.gra.1milion.edu.pl
ukończ minimum jedną turę w grze.
Celem gry jest zgromadzenie wirtualnego kapitału w wysokości co najmniej 1.000.000,00 zł w jak najmniejszej liczbie tur.
Harmonogram konkursu „Milion na Bank”
18.12.2017 – 15.02.2018 Zgłoszenie uczestnika i rozpoczęcie gry https://uczniowie2017.gra.1milion.edu.pl
15.02.2018 r., godz. 23:59 Zakończenie gry
Do 20.02.2018 Ogłoszenie wyników na stronie http://www.bakcyl.wib.org.pl/milionnabank
Do 10.03.2018 Przesłanie przez zwycięzców filmów/prezentacji na adres milionnabank-uczen@wib.org.pl
Do 30.03.2018 NAGRODY dla zwycięzców!
Informacje o Konkursie Milion na Bank na stronie – http://www.bakcyl.wib.org.pl/milionnabank
Reguamin Konkursu BDE: pobierz
Kolejny projekt ze środków unijnych w ZSP
W realizowanym przez nas projekcie zwracamy się do uczniów, którzy niebawem staną przed ważnymi, życiowymi wyborami. Jako przyszli pracownicy i pracodawcy oraz rodzice, mają szansę zmieniać ten świat na lepszy, sprawiedliwszy.
Poprzez atrakcyjną dla młodych ludzi formę komiksu spróbujemy łamać istniejące stereotypy. Nie chodzi tu bynajmniej o zmianę starych dobrych zasad savoir-vivre’u, ani o zacieranie różnic między płciami. Chcemy zwrócić uwagę na dysproporcje w wynagrodzeniu i możliwości awansu, nie ze względu na faktyczne predyspozycje czy braki w wykształceniu, lecz z powodu nierównego traktowania przedstawicieli obu płci.
Celem projektu jest upowszechnienie rozwiązań, umożliwiających godzenie życia zawodowego i rodzinnego oraz wspieranie sprawiedliwego dostępu do zatrudnienia zarówno kobiet jak i mężczyzn.
2. edycja projektu szkolnego „MIESIĄCE ZAWODÓW, czyli ZAWÓD Z BLISKA”
Cel: promocja poszczególnych kierunków zawodowych, idei profesjonalizmu, aktywizowanie i integrowanie młodzieży
Odbiorcy: społeczność szkolna i lokalna
Propozycja przydziału miesięcy:
LISTOPAD 1. technik oraz mechanik pojazdów samochodowych 2. ślusarz 3. lakiernik 4. mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 5. blacharz samochodowy |
MARZEC
|
GRUDZIEŃ
|
KWIECIEŃ
|
STYCZEŃ
|
MAJ PODSUMOWANIE |
LUTY
|
CZERWIEC
|
Kryteria oceniania (punkty od 1 do 10 przydzielane będą za):
- ilość działań,
- formy działań,
- kreatywność,
- zaproszenie gości,
- wrażenia artystyczne,
- obowiązkowy (2-3 minutowy) filmik promocyjny.
Przykładowe działania:
- zaproszenie na lekcje specjalisty, fachowca w danym zawodzie,
- rozwieszenie plakatów,
- umieszczenie fotografii w gablotach,
- przeprowadzenie konkursów,
- umieszczanie informacji na szkolnym facebooku,
- zagospodarowywanie dużych przerw (degustacje, prezentacje, zapraszanie do pracowni, prezentowanie się w ubiorach charakterystycznych dla danej profesji).
Do ekspozycji działań posłużyć mogą gabloty przy pokoju nauczycielskim oraz przy pracowni sprzedawców, a także dowolne miejsce przygotowane przez działające w projekcie osoby.
Zapraszamy do wzięcia udziału w drugiej edycji Olimpiady Statystycznej!
Celem Olimpiady Statystycznej jest upowszechnianie wiedzy i rozwijanie umiejętności z zakresu statystyki w obszarze analiz społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych oraz stymulowanie aktywności w zakresie kompetencji interpersonalnych młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
a
Ważne daty:
rejestracja szkół i uczniów – do 21 listopada 2017 r.
I stopień – zawody szkolne – 1 grudnia 2017 r.
II stopień – zawody okręgowe – 9 stycznia 2018 r.
III stopień – zawody centralne:
o etap pierwszy – test on-line – 28 lutego 2018 r.
o etap drugi – praca pisemna – 9 marca 2018 r.
Zapraszamy na stronę Olimpiady Statystycznej http://stat.gov.pl/portal-edukacyjny/olimpiada-statystyczna/
ORGANIZATORZY
|
Zapisz się już dzisiaj!
Szczegółowe informacje u szkolnego opiekuna – p. M.Smektały
Projekt „Moje Finanse”
Uczniowie Zespołu Szkół Politechnicznych już po raz piąty biorą udział w innowacyjnym programie edukacji finansowej skierowanym do młodzieży. Jego celem jest poszerzanie wiedzy uczniów dotyczącej zasad działania sektora finansowego oraz kształtowanie umiejętności, które umożliwią im efektywne zarządzanie finansami osobistymi i budowanie własnego bezpieczeństwa finansowego.
Program realizowany jest w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości i przygotowuje młodzież do wejścia na rynek pracy, uczy przedsiębiorczości i poruszania się w świecie finansów. W ofercie nauki poprzez działanie jest wiele możliwości praktycznego sprawdzenia wiedzy.
Pomysłodawcą projektu jest Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, której celem jest przygotowanie młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej oraz umożliwienie młodym ludziom zdobycia wiedzy i praktycznych umiejętności ułatwiających realizację planów zawodowych.
Partnerzy strategiczni projektu m.in. to:
Fundacja działa w ramach Junior Achievement Worldwide,
najstarszej i najszybciej rozwijającej się na świecie organizacji zajmującej się edukacją ekonomiczną
młodych ludzi, działającej obecnie w stu dwudziestu krajach.
KONKURS NA KOMIKS EKONOMICZNY – IX edycja 2017
Nasi uczniowie wzięli udział w konkursie zorganizowanym po raz dziewiąty przez Forum Obywatelskiego Rozwoju i Bank Zachodni WBK na komiks o tematyce ekonomicznej.
a
Najdroższa lekcja (życiowa) Piotrka
Praca konkursowa wykonana przez Dominika Połomskiego, Oskara Barańskiego i Daniela Zioło
z klasy II TBS
a
Praca konkursowa Dominiki Wojtkowskiej
z klasy 1 TST
a
a
Projekt „Nauczanie poprzez granie” na lekcjach przedsiębiorczości
Skąd pomysł na projekt projekt?
W szkołach na korytarzach często widzimy uczniów siedzących w grupkach i przyklejonych do swoich smartfonów, emocjonujących się grą, jej nikłym głosem i obrazami ledwie widocznym na niewielkim ekranie? Dlaczego to robią? Odpowiedź jest prosta.
Ponieważ gry są niezwykle ekscytujące – dają błyskawiczną informację zwrotną, pozwalają na widoczny rozwój kompetencji, wykorzystują elementy współpracy i rywalizacji. Dobra gra organizuje wyzwania w okolicach możliwości gracza, dzięki temu jest ciągle zaciekawiony zadaniem.
Cel projektu:
Zależy nam na tym, by potencjał tego przedmiotu został odpowiednio wykorzystany – dobrze prowadzona praktyczna edukacja ekonomiczna, łącząca wiedzę, umiejętności i postawy, wiąże się bowiem z rozwijaniem kluczowych kompetencji, w tym inicjatywności i przedsiębiorczości, niezbędnych do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Kompetencje te przyczyniają się do osiągania przez uczniów sukcesów w przyszłości i obejmują: kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, zdolność do planowania przedsięwzięć i realizacji zamierzonych celów.
Realizacja projektu:
Zostanie osiągnięta poprzez wydarzenia edukacyjne (szkolenia i turnieje międzyklasowe) oraz udostępniania nauczycielom narzędzia dydaktycznego – gry „Chłopska Szkoła Biznesu”, „Rynek śliwek” pozwalającego przeprowadzić symulację zachowań gospodarczych i wyjaśnić działanie mechanizmów rynkowych w oparciu o doświadczenia uczniów nabyte podczas rozgrywki.
Zdjęcia – z realizacji projektu w galerii SKP!
KONKURS NA PLAKAT pt. „JA NA RYNKU PRACY”
- TEMATYKA: NAWIĄZUJĄCA DO TYTUŁU ORAZ DO AKCJI OGÓLNOPOLSKIEGO TYGODNIA KARIERY
- FORMAT: A3
- TECHNIKA: DOWOLNA GRAFICZNA LUB MALARSKA
- TERMIN SKŁADANIA PRAC: 27.10.2017 r.
- OGŁOSZENIE WYNIKÓW: do 10. 11 2017 r. w PPP Śrem
- WIĘCEJ INFORMACJI: DOROTA MANSFELD (pedagog szkolny), MAŁGORZATA SMEKTAŁA (Prac. K)
KONKURSOWE PRACE UCZNIÓW
Rok szkolny 2016/2017
Szkolny projekt “Miesiące zwodów – zawód z bliska“
- harmonogram i regulamin doc pobierz
Projekt „Rekiny Przedsiębiorczości”
15 stycznia zakończenie gry podstawowej.
Nasz zwycięski zespół „WILKI GIEŁDOWE” w składzie: Maksymilian Wesołek, Marcin Parzy oraz Jakub Radajewski z klasy 3 TBFS zakończył grę z wartością portfela 27652 zł a tym samym uzyskał 13. miejsce w rankingu wojewódzkim oraz 132. miejsce w rankingu ogólnopolskim na 4310 drużyn uczestniczących w grze.Gratulujemy doskonałych wyników!
Projekt Wiem. Czuję…Pomagam!
Realizacja projektu ma jeden zasadniczy cel: pomóc w procesie wychowania młodzieży na dobrych ludzi. Dobrych to znaczy odpowiedzialnych, pomocnych, otwartych na potrzeby innych.Pokazując młodym ludziom różne sytuacje, aranżując zajęcia i rozmowy, często na trudne tematy, proponując szlachetne działanie, mamy szansę realnego wpływu na to, jacy będą w przyszłości.
Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka.
Rok szkolny 2015/2016
15 stycznia 2016 r. zamknięcie gry podstawowej.
Nasza drużyna „Wilki Giełdowe” w składzie:
Marcin Parzy, Jakub Radajewski, Maksymilian Wesołek
zakończyła grę z wartością portfela 17 917,89 zł.
z nami uczysz się podejmować właściwe decyzje
3 grudnia 2015 r. w XI edycji Olimpiady Przedsiębiorczości
brały udział uczennice z klasy III Technikum Turystycznego: Weronika Grządzielewska, Sandra Rakowska, Agnieszka Wosinska.
4 listopada 2015 r. Agnieszka Wosinska (III TT) i Dawid Poznański (III TFS) w XXIX edycji OWE poszerzali wiadomości o współczesnej gospodarce oraz sprawdzali swoją wiedzę ekonomiczną.
Celem głównym projektu jest przekazanie uczniom Zespołu Szkół Politechnicznych wiedzy z zakresu profilaktyki psychologicznej, zdrowotnej oraz prawnej, dotyczącej świadomego podejmowania decyzji o rodzicielstwie.
Projekt powstał z uwagi na dostrzeżenie potrzeby niesienia wsparcia młodym osobom.Uczestnicy korzystają z porad grona specjalistów, którzy wyposażają ich w wiedzę i umiejętności niezbędne do tego, by stać się szczęśliwymi i świadomymi rodzicami.
Inicjatywa zrodziła się w roku 2014. Pomysłodawcami i realizatorami projektu są p. M. Smektała i p. D. Mansfeld. Spotkania odbywają się cyklicznie i będą kontynuowane w następnych latach.