Doradztwo zawodowe Konkursy, olimpiady i projekty

Rok szkolny 2018/2019

OLIMPIADA  Z WIEDZY O PLANOWANIU I ZARZĄDZANIU KARIERĄ ZAWODOWĄ.

PRZYGOTOWANIE

Drodzy uczniowie!

Przed Wami kolejna, już IX edycja Olimpiady z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową.

Olimpiada przebiega w trzech etapach: dwa pierwsze przebiegają drogą internetową, natomiast FINAŁ odbywa się corocznie w kwietniu w Warszawie. Uczestniczy w nim 16 finalistów z całej Polski.

Poniżej znajdziecie źródła, z których najlepiej korzystać podczas przygotowywania się do olimpiady.

Jak co roku, zgodnie z założeniami programowymi Olimpiady, tematyka kolejnych zadań będzie dotyczyła tego, co łączy się z poradnictwem zawodowym – proces podejmowania decyzji edukacyjnych, struktura szkolnictwa zawodowego w Polsce, zdobywanie kwalifikacji zawodowych oraz poruszanie się na rynku pracy. W tym roku szczególną uwagę chcemy zwrócić na kwestie związane z wejściem na rynek pracy, podejmowaniem pierwszej pracy i samozatrudnieniem.

Wszystkich, którzy chcieliby wziąć udział w tegorocznej Olimpiadzie z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową i chcą się do niej przygotować, zachęcamy do odwiedzenia strony:

http://doradztwo.ore.edu.pl/

Strona zawiera kilka bardzo ciekawych i przydatnych zakładek, np.:

Z całą pewnością na poszczególnych etapach Olimpiady bardzo przyda się wiedza, jaką zdobywacie w szkole ponadgimnazjalnej w ramach przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości. Szczególną uwagę warto zwrócić na tematy:

Uczestnicy Olimpiady powinni wykazać się umiejętnością poszukiwania informacji edukacyjnej i zawodowej. Zachęcamy Was zatem do samodzielnego poszukiwania cennych informacji np. na portalu Pracuj.pl. Jest to wiodący polski serwis rekrutacyjny. Kandydatom dostarcza codziennie ponad 30 tysięcy ofert pracy od atrakcyjnych pracodawców, a także porady specjalistów dotyczące poszukiwania pracy, rozwoju kariery zawodowej oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji.

Warto również dotrzeć do Przewodnika Pracodawcy 2017/2018, który stanowi kompendium wiedzy dotyczącej procesu rekrutacji, przygotowania dokumentów aplikacyjnych czy pierwszych dni w pracy, ale także zawiera bazę wizytówek kluczowych pracodawców, dzięki czemu każdy młody człowiek będzie w stanie lepiej poznać bądź znaleźć swojego wymarzonego pracodawcę. Publikacja ta jest również bez wątpienia inspiracją do dalszego rozwoju, co jest niezbędne szczególnie na początku drogi zawodowej!

Na kolejnych etapach Olimpiady bardzo przydatną może okazać się również lektura publikacji, które powstały jako jeden z efektów dwóch Projektów realizowanych przez PARP – „Firma Rodzinna” oraz „Moja historia, moja firma”. W dwóch publikacjach znajdują się opowieści polskich przedsiębiorców. Dużo o sukcesji i sukcesorach. Poniżej linki do wskazanych publikacji.

http://www.firmyrodzinne.eu/strona/publikacje

http://firmyrodzinne.eu/sites/default/files/attachments/Firma_rodzinna._Opowiesci_polskich_przedsiebiorcow2.pdf

Warto też skorzystać z zasobnika doradcy zawodowego:  http://www.sdsiz.com.pl/zasobnik

i platformy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie https://ec.europa.eu/epale/pl

oraz dwa Funpage na Facebooku: Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową oraz Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, wystarczy  polubić i skorzystać z zamieszczanych tam zasobów.   

Przyda się też wiedza na temat narzędzi do tworzenia prostych animacji, czy też tworzenia cyfrowych opowieści, komiksów, czasopism, broszur, etc.


Rok szkolny 2017/2018

Ogólnopolski projekt Zwolnieni z Teorii”

Aby wziąć w niej udział  wystarczy mieć dobry pomysł,

chęci i zgrany zespół, aby go zrealizować!

mm

Lubisz działać społecznie? To już wygrałeś!

Dodatkowe informacje: p. Marta Byrtek, p. Małgorzata Smektała


Europejski Konkurs Statystyczny

Międzynarodowy konkurs organizowany jest po raz pierwszy przez Eurostat i urzędy statystyczne z 11 europejskich krajów.

Przygotowania i udział w konkursie będą znakomitą okazją do poznania źródeł danych statystycznych.

Więcej informacji w załączonej ulotce lub na stronie www. eks.stat.gov.pl

   


Konkurs „Milion na Bank” dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Konkurs, który pozwoli Ci zdobyć PIERWSZY MILION!

Udział w grze symulacyjnej

 Grasz, kiedy chcesz i ile chcesz

 Możliwość wielokrotnego podejścia do gry

     Atrakcyjne nagrody pieniężne i rzeczowe

Zasady organizacji Konkursu „Milion na Bank”

Aby wziąć udział w Konkursie „Milion na Bank“, zagraj o PIERWSZY MILION w grze inwestycyjnej:
 załóż konto na stronie: https://uczniowie2017.gra.1milion.edu.pl
 ukończ minimum jedną turę w grze.

Celem gry jest zgromadzenie wirtualnego kapitału w wysokości co najmniej 1.000.000,00 zł w jak najmniejszej liczbie tur.

Harmonogram konkursu „Milion na Bank” 

18.12.2017 – 15.02.2018       Zgłoszenie uczestnika i rozpoczęcie gry https://uczniowie2017.gra.1milion.edu.pl
15.02.2018 r., godz. 23:59     Zakończenie gry
Do 20.02.2018                     Ogłoszenie wyników na stronie http://www.bakcyl.wib.org.pl/milionnabank
Do 10.03.2018                     Przesłanie przez zwycięzców filmów/prezentacji na adres milionnabank-uczen@wib.org.pl
Do 30.03.2018                     NAGRODY dla zwycięzców!

Informacje o Konkursie Milion na Bank na stronie – http://www.bakcyl.wib.org.pl/milionnabank

Reguamin Konkursu BDE: pobierz


Kolejny projekt ze środków unijnych w ZSP

W realizowanym przez nas projekcie zwracamy się do uczniów, którzy niebawem staną przed ważnymi, życiowymi wyborami. Jako przyszli pracownicy i pracodawcy oraz rodzice, mają szansę zmieniać ten świat na lepszy, sprawiedliwszy.

Poprzez atrakcyjną dla młodych ludzi formę komiksu spróbujemy łamać istniejące stereotypy. Nie chodzi tu bynajmniej o zmianę starych dobrych zasad savoir-vivre’u, ani o zacieranie różnic między płciami. Chcemy zwrócić uwagę na dysproporcje w wynagrodzeniu i możliwości awansu, nie ze względu na faktyczne predyspozycje czy braki w wykształceniu, lecz z powodu nierównego traktowania przedstawicieli obu płci.

Celem projektu jest upowszechnienie rozwiązań, umożliwiających godzenie życia zawodowego i rodzinnego oraz wspieranie sprawiedliwego dostępu do zatrudnienia zarówno kobiet jak i mężczyzn.


2. edycja projektu szkolnego „MIESIĄCE ZAWODÓW, czyli ZAWÓD Z BLISKA”

Cel: promocja poszczególnych kierunków zawodowych, idei profesjonalizmu, aktywizowanie i integrowanie młodzieży

Odbiorcy: społeczność szkolna i lokalna

 

Propozycja przydziału miesięcy:

LISTOPAD

1. technik oraz  mechanik pojazdów samochodowych

2. ślusarz

3. lakiernik

4. mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych

5. blacharz samochodowy

MARZEC

  1. technik budownictwa
  2. monter zabudowy i robót wykończeniowych            w budownictwie
  3. dekarz
  4. murarz-tynkarz
  5. cieśla
  6. elektryk
  7. monter sieci, instalacji i urządzeń     sanitarnych

GRUDZIEŃ

  1. sprzedawca

 

 

KWIECIEŃ

  1. technik obsługi turystycznej
  2. technik żywienia i usług gastronomicznych
  3. kucharz
  4. piekarz
  5. cukiernik

STYCZEŃ

  1. technik usług fryzjerskich, fryzjer

MAJ 

PODSUMOWANIE

LUTY

  1. tapicer
  2. stolarz

 

CZERWIEC

  1. zawód nauczyciela na wesoło – 1 czerwca 2018
  2. PODSUMOWANIE    PROJEKTU
  3. wręczenie Statuetki Zawodu Roku ZSP

Kryteria oceniania (punkty od 1 do 10 przydzielane będą za):

 Przykładowe działania:

Do ekspozycji działań posłużyć mogą gabloty przy pokoju nauczycielskim oraz przy pracowni sprzedawców, a także dowolne miejsce przygotowane przez działające w projekcie osoby.


Zapraszamy do wzięcia udziału w drugiej edycji Olimpiady Statystycznej!

Celem Olimpiady Statystycznej jest upowszechnianie wiedzy i rozwijanie umiejętności z zakresu statystyki w obszarze analiz społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych oraz stymulowanie aktywności w zakresie kompetencji interpersonalnych młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.

a
Ważne daty:
 rejestracja szkół i uczniów – do 21 listopada 2017 r.  
 I stopień – zawody szkolne – 1 grudnia 2017 r.
 II stopień – zawody okręgowe – 9 stycznia 2018 r.
 III stopień – zawody centralne:
o etap pierwszy – test on-line – 28 lutego 2018 r.
o etap drugi – praca pisemna – 9 marca 2018 r.

Zapraszamy na stronę Olimpiady Statystycznej http://stat.gov.pl/portal-edukacyjny/olimpiada-statystyczna/

ORGANIZATORZY

 

Zapisz się już dzisiaj!

Szczegółowe informacje u szkolnego opiekuna  – p. M.Smektały


Projekt „Moje Finanse”

Uczniowie Zespołu Szkół Politechnicznych już po raz piąty biorą udział w innowacyjnym programie edukacji finansowej skierowanym do młodzieży. Jego celem jest poszerzanie wiedzy uczniów dotyczącej zasad działania sektora finansowego oraz kształtowanie umiejętności, które umożliwią im efektywne zarządzanie finansami osobistymi i budowanie własnego bezpieczeństwa finansowego.

Program realizowany jest w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości i przygotowuje młodzież do wejścia na rynek pracy, uczy przedsiębiorczości i poruszania się w świecie finansów. W ofercie nauki poprzez działanie jest wiele możliwości praktycznego sprawdzenia wiedzy.

Pomysłodawcą projektu jest Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, której celem jest przygotowanie młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej oraz umożliwienie młodym ludziom zdobycia wiedzy i praktycznych umiejętności ułatwiających realizację planów zawodowych.

Partnerzy strategiczni projektu m.in. to: 

Fundacja działa w ramach Junior Achievement Worldwide,

najstarszej i najszybciej rozwijającej się na świecie organizacji zajmującej się edukacją ekonomiczną

młodych ludzi, działającej obecnie w stu dwudziestu krajach.

 


KONKURS NA KOMIKS EKONOMICZNY – IX edycja 2017

Nasi uczniowie wzięli udział w konkursie zorganizowanym po raz dziewiąty przez Forum Obywatelskiego Rozwoju i Bank Zachodni WBK na komiks o tematyce ekonomicznej.

a

Najdroższa lekcja (życiowa) Piotrka

Praca konkursowa wykonana przez Dominika Połomskiego, Oskara Barańskiego i Daniela Zioło

z klasy II TBS

a

Praca konkursowa Dominiki Wojtkowskiej

z klasy 1 TST

a

a


Projekt „Nauczanie poprzez granie” na lekcjach przedsiębiorczości

Skąd pomysł na projekt projekt?

W szkołach na korytarzach często widzimy uczniów siedzących w grupkach i przyklejonych do swoich smartfonów, emocjonujących się grą, jej nikłym głosem i obrazami ledwie widocznym na niewielkim ekranie?  Dlaczego to robią? Odpowiedź jest prosta.

Ponieważ gry są niezwykle ekscytujące – dają błyskawiczną informację zwrotną, pozwalają na widoczny rozwój kompetencji, wykorzystują elementy współpracy i rywalizacji. Dobra gra organizuje wyzwania w okolicach możliwości gracza, dzięki temu jest ciągle zaciekawiony zadaniem.

Cel projektu:

Zależy nam na tym, by potencjał tego przedmiotu został odpowiednio wykorzystany – dobrze prowadzona praktyczna edukacja ekonomiczna, łącząca wiedzę, umiejętności i postawy, wiąże się bowiem z rozwijaniem kluczowych kompetencji, w tym inicjatywności i przedsiębiorczości, niezbędnych do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Kompetencje te przyczyniają się do osiągania przez uczniów sukcesów w przyszłości i obejmują: kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, zdolność do planowania przedsięwzięć i realizacji zamierzonych celów.

Realizacja projektu: 

Zostanie osiągnięta poprzez wydarzenia edukacyjne (szkolenia i turnieje międzyklasowe) oraz udostępniania nauczycielom narzędzia dydaktycznego – gry „Chłopska Szkoła Biznesu”, „Rynek śliwek” pozwalającego przeprowadzić symulację zachowań gospodarczych i wyjaśnić działanie mechanizmów rynkowych w oparciu o doświadczenia uczniów nabyte podczas rozgrywki.

Zdjęcia – z realizacji projektu w galerii SKP!



KONKURS NA PLAKAT pt. „JA NA RYNKU PRACY”

KONKURSOWE PRACE UCZNIÓW


Rok szkolny 2016/2017

Szkolny projekt “Miesiące zwodów – zawód z bliska


Projekt „Rekiny Przedsiębiorczości”

15 stycznia zakończenie gry podstawowej.

Nasz zwycięski zespół  „WILKI GIEŁDOWE” w składzie: Maksymilian logo SIGGWesołek, Marcin Parzy oraz Jakub Radajewski z klasy 3 TBFS zakończył grę z wartością portfela 27652 zł a tym samym uzyskał  13. miejsce wLogo 2 SIGG rankingu wojewódzkim  oraz 132. miejsce w rankingu ogólnopolskim na 4310 drużyn uczestniczących w grze.Gratulujemy doskonałych wyników!

 


Projekt Wiem. Czuję…Pomagam!

Realizacja projektu ma jeden zasadniczy cel: pomóc w procesie wychowania młodzieży na dobrych ludzi. Dobrych to znaczy odpowiedzialnych, pomocnych, otwartych na potrzeby innych.Pokazując młodym ludziom różne sytuacje, aranżując zajęcia i rozmowy, często na trudne tematy, proponując szlachetne działanie, mamy szansę realnego wpływu na to, jacy będą w przyszłości.

Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka.


Rok szkolny 2015/2016

logo SIGG

15 stycznia 2016 r. zamknięcie  gry podstawowej.

Nasza drużyna „Wilki Giełdowe” w składzie:Logo 2 SIGG

Marcin Parzy, Jakub Radajewski, Maksymilian Wesołek 

zakończyła grę z wartością portfela 17 917,89 zł.                    

z nami uczysz się podejmować właściwe decyzje


Logo olimpiady przedsiębiorczości

3 grudnia 2015 r. w XI edycji Olimpiady Przedsiębiorczości

brały udział uczennice z klasy III Technikum Turystycznego: Weronika Grządzielewska, Sandra Rakowska, Agnieszka Wosinska. 


logo OWE

 

4 listopada 2015 r. Agnieszka Wosinska (III TT)  i Dawid Poznański (III TFS) w  XXIX edycji OWE  poszerzali wiadomości o współczesnej gospodarce oraz sprawdzali swoją wiedzę ekonomiczną.


bocianProjekt “CZEKAJĄC NA BOCIANY”

Celem głównym projektu jest przekazanie uczniom Zespołu Szkół Politechnicznych wiedzy z zakresu profilaktyki psychologicznej, zdrowotnej oraz prawnej, dotyczącej świadomego podejmowania decyzji o rodzicielstwie.

Projekt powstał z uwagi na dostrzeżenie potrzeby niesienia wsparcia młodym osobom.Uczestnicy korzystają z porad grona specjalistów, którzy wyposażają ich w wiedzę i umiejętności niezbędne do tego, by stać się szczęśliwymi i świadomymi rodzicami.
Inicjatywa zrodziła się w roku 2014. Pomysłodawcami i realizatorami projektu są p. M. Smektała i p. D. Mansfeld. Spotkania odbywają się cyklicznie i będą kontynuowane w następnych latach.

Skip to content