
Podczas minionego tygodnia, pod nadzorem szkolnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych uczniowie brali udział w różnorodnych lekcjach oraz zajęciach związanych z tematyką ochrony danych osobowych. Głównym ich celem było uświadamianie młodzieży, w jaki sposób przetwarzać i chronić swoje dane zarówno w świecie realnym, jak i cyfrowym oraz jak duże znaczenie ma w dzisiejszych czasach ochrona naszej prywatności. W tym roku tematem przewodnim zajęć był wizerunek i jego ochrona w sieci. Lekcje przyjmowały szczególną i ciekawą formę o czym przekonacie się zaglądając do naszej fotorelacji wraz ze szczegółowymi opisami.
O szczególne rekwizyty, które zdobiły korytarz szkolny podczas Tygodnia Ochrony Danych Osobowych zadbali uczniowie klasy 2 TS, którzy podczas lekcji z technik wytwarzania wykonali profil twarzy i człowieka z kłódką na głowie jako symbol bezpieczeństwa i ochrony własnego wizerunku. Uczniowie z klas gastronomicznych 4TBG oraz 1E zadbali natomiast o nasze kubki smakowe i wypiekli pyszne, symboliczne ciasteczka.
Swoje ekspresje na temat ochrony danych w sieci przelali na papier również „młodzi artyści” ze szkolnego klubu ”Pastelowe Dusze”. Ich ciekawe i niepowtarzalne pomysły można było podziwiać w gablotach szkoły. Korytarze szkolne zdobiły infografiki wykonane przez naszych uczniów na lekcjach informatyki oraz Agatę Parzysz z 3TFG.
Wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności fizyczne, uczniowie podczas lekcji fizyki rozwiązywali krzyżówki i zadania poznając terminologię dotyczącą danych osobowych oraz zgłębiali wiedzę dotyczącą ochrony wizerunku w sieci. Młodzież miała również okazję uczestniczyć w ciekawym doświadczeniu fizycznym pt. „Tucząca woda”, dzięki któremu poznała zjawisko załamania światła, dowiedziała się również, że możemy niewłaściwie ocenić rozmiar rzeczy pod wodą, a także ich odległość od nas. Doświadczenie było odniesieniem do budowania przez nas nie zawsze prawdziwego i pozytywnego wizerunku wykorzystując aplikacje, które pozwalają na poprawę naszego wyglądu z wykorzystaniem zdjęć (selfie), przetwarzając tym samym nasze dane osobowe.
Podczas lekcji uczniowie gościli szkolnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który przedstawił młodzieży zasady i metody zabezpieczania swoich danych osobowych, szczególnie podczas budowania swojego wizerunku w sieci. Na zajęciach uczniowie brali udział w dyskusji podczas, której wymieniali się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi danych osobowych takich jak wizerunek. Poznali zagadnienia oraz podstawy prawne dotyczące jego przetwarzania i ochrony. Podczas pracy zespołowej uczniowie analizowali przykładowe profile na portalu społecznościowym zamieszczone w prezentacji: „Wizerunek w sieci”. Wcielając się w rolę przyszłych pracodawców dowiedzieli się jakie informacje (nie zawsze pozytywne i przemyślane) mogą zdobyć dzięki analizie danych umieszczonych na profilu w mediach społecznościowych oraz jaki wpływ mogą one mieć na zatrudnienie takiej osoby.
Podczas lekcji wf uczniowie podzieleni na drużyny brali udział w wyścigach rzędów. Każda z drużyn musiała wykonać jak najdokładniej i jak najszybciej zadania związane z tematyką ochrony danych oraz wykazać się jak najlepszą sprawnością fizyczną pokonując przeszkody. Uczniowie rozgrywali także mecze w dwa ognie, a każdy zawodnik drużyny miał naklejoną literkę, która stanowiła część hasła. Przed rozpoczęciem rozgrywki każda z drużyn odpowiadała na pytanie, dotyczące zagadnień związanych z ochroną i zabezpieczeniem wizerunku. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi każda z nich musiała jak najszybciej skuć osoby z drużyny przeciwnej, które miały na sobie literki tworzące poprawne hasło.
Co to są dane osobowe i jakie są ich rodzaje uczniowie dowiedzieli się podczas zajęć z informatyki. Poznali pojęcia i techniki anonimizacji i pseudonimizacji danych. Dyskutowali na temat podstawowych zasad ochrony danych osobowych, a także dowiedzieli się co to jest phishing, jak rozpoznać atak i jak się przed nim bronić. Na zakończenie mogli rozpoznać próbę wyłudzenia danych rozwiązując quiz. Uczniowie kl. 4TT uczestniczyli w spotkaniu online „Mój (nie) widzialny cyfrowy ślad” poprowadzonej przez Pana Pawła Ogrodzkiego – pracownika NASK.
Pod hasłem „Matematyka z RODO” odbywały się lekcje matematyki, podczas których uczniowie wykonywali zadania matematyczne utrwalające wiedzę związaną z ochroną danych, w tym ochrony wizerunku. Na lekcjach uczniowie wykorzystywali karty pracy autorstwa Justyny Sewastianowicz, nauczycielki Publicznej Szkoły Podstawowej im. mjr. Henryka Sucharskiego w Jelonkach.
Tydzień Ochrony Danych Osobowych to nie tylko gry i zabawy. To również ciekawe spotkania, a tym razem gościliśmy w naszej szkole wykwalifikowanego prawnika – radcę prawnego pana Tomasza Ankudowicza, który podczas spotkania z młodzieżą przedstawił aspekty prawne ochrony wizerunku jako naszego dobra osobistego.
Jak widać na załączonych zdjęciach uczniowie poprzez ruch i dobrą zabawę uczniowie mogli poszerzyć swoją wiedzę dotycząca zagadnień związanych z ODO. W tym szczególnym tygodniu, nie zabrakło również akcentu świątecznego w postaci „jajek wielkanocnych”, w których dla zwycięzców rozgrywek znajdowały się nagrody.