Z życia ZSP Doradztwo zawodowe

Zapraszamy do wspólnych działań!


BRANŻOWE SYMULACJE BIZNESOWE

 

 

 

Kadra nauczycielska ZSP, mając na uwadze, że nieustanny rozwój nauczyciela jest kluczowym czynnikiem jego wyników dydaktycznych, stale poszukuje rozwiązań, które mogą zwiększyć zaangażowanie uczniów w lekcję oraz w prosty sposób przedstawić im zagadnienia podstawy programowej. Nauczyciele przedsiębiorczości oraz szkolni doradcy zawodowi biorą udział w webinarach Akademii Przedsiębiorczości – partnera Fundacji Przedsiębiorczości  Revas, projekcie realizowanym z NBP w ramach programu edukacji ekonomicznej.

27 lutego 2020 roku, podczas kolejnego z cyklu szkolenia, przedstawione zostały Branżowe Symulacje Biznesowe – „Biznesplan dla uczniów w 9. krokach”. Jest to narzędzie ułatwiające prowadzenie zajęć związanych z przedsiębiorczością a korzyści ze stosowania tego programu to m.in. :

Branżowe Symulacje Biznesowe to rozwiązanie, które posiada Certyfikat Jakości dla rozwiązań edukacyjnych Education Alliance Finland i wybrane zostało przez firmę Microsoft jako jedno z rozwiązań, które powinno znaleźć się w Szkole przyszłości.

Więcej o symulacjach na stronie www.revas.pl/plan-szkola


                                            EDUKACJA STATYSTYCZNA                                         

25 lutego 2020 roku uczniowie klas 1 i 2 technikum turystycznego mieli okazję zapoznać się z podstawowymi informacjami z różnych dziedzin swojego życia w ujęciu statystycznym. W świat statystyki, bogato ilustrowany danymi, wprowadziła ich Pani Anna Polińska, pracownik Głównego Urzędu Statystycznego w Poznaniu.

Nasz Gość  wyjaśniał  znaczenie prezentowanych liczb i wskaźników z zakresu takich dziedzin jak: kraj, rodzina, edukacja, praca, budżet domowy, zdrowie, turystyka, środowisko czy gospodarka oraz znaczenie i cele zbliżającego się Powszechnego Spisu Rolnego.

Współpraca nauczycieli ZSP z GUS owocuje również pozyskiwaniem aktualnych publikacji statystycznych.

Upowszechnianie wiedzy statystycznej oraz umiejętności jej wykorzystania wśród  uczniów ZSP ma na celu kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji statystycznych oraz zwiększania świadomości na temat znaczenia oficjalnych badań statystycznych.


                                 PROGRAM EDUKACYJNY

                                          KULTURA BEZPIECZEŃSTWA       

Program edukacyjny Państwowej Inspekcji Pracy pn. „Kultura bezpieczeństwa” został na stałe wpisany w plan pracy nauczycieli  ZSP. W ramach tego programu realizowany jest w naszej szkole  cykl lekcji pod hasłem „Poinformowany uczeń – świadomym pracownikiem – prawo pracy bez tajemnic” . Podstawowym celem przedsięwzięcia jest promowanie idei bezpiecznej pracy, jako standardu w przyszłym życiu zawodowym, kształtowanie świadomości zagrożeń występujących w środowisku pracy i podnoszenie poziomu wiedzy w zakresie rozwiązań prawnych, dotyczących zapewnienia ochrony prawnej i bezpiecznych warunków pracy.

Program „Kultura bezpieczeństwa” realizowany jest z pomocą przygotowywanego przez CIOP-PIB podręcznika i multimedialnego materiału edukacyjnego. Zapraszani są również inspektorzy pracy do udziału w lekcjach z młodzieżą.

Zakres tematyczny podręcznika określono na podstawie szczegółowej analizy istniejących zapisów programowych dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, mieszczących się w zadaniach szkoły. Podręcznik ma strukturę modułową. Każdy z modułów zawiera materiał źródłowy, materiały pomocnicze dla nauczyciela i dla ucznia oraz prezentacje komputerowe.

Uzupełniając dotychczasowy materiał, PIP opracowała szereg publikacji dotyczący prawnej ochrony pracy adresowany do osób młodych, w tym komiks „Moja pierwsza praca”  czy bogato ilustrowany przykładami poradnik „W pierwszej pracy” .

Zajęcia realizowane są przede wszystkim w ramach przedmiotów zawodowych  oraz przygotowania młodzieży do uczestnictwa w zajęciach praktycznych (pracownie, warsztaty).

to hasło cyklu lekcji zapoznający uczniów z wybranymi zagadnieniami Kodeksu Pracy, który w ostatnich dniach jest realizowany w klasach szkoły branżowej.

Więcej informacji dot. pozyskania bezpłatnych publikacjach PIP pod adresem: http://kultbezp.ciop.pl


WSPÓŁPRACA  Z  KULCZYK  FOUNDATION

„Efekt Domina. Materiały dla nauczycieli – edycja 2019”

Nauczyciele i szkolni doradcy zawodowi w ZSP współpracując z Fundacją Kulczyk Foundation działają na rzecz kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych swoich uczniów.

W tym celu korzystają z gotowych zeszytów scenariuszy lekcji, które w atrakcyjny sposób tłumaczą złożony świat uniwersalnych wartości i przeżywanych emocji, rozwijają samoświadomość i pomagają w kształtowaniu poczucia własnej wolności.

„Efekt Domina. Materiały dla nauczycieli – edycja 2019” to kolejna już seria scenariuszy zajęć Kulczyk Foundation przeznaczonych do pracy z młodzieżą.

W tegorocznej edycji materiałów szczególny akcent położony jest na kwestię wagi postawy proaktywnej, poczucia odpowiedzialności za siebie i swoje reakcje, równej godności każdego

Na uwagę zasługuje fakt, że materiały edukacyjne Kulczyk Foundation  realizują następujące Cele Zrównoważonego Rozwoju:

Zeszyty do pobrania na stronie:

https://wiemczujepomagam.pl/scenariusze/

edukacja@kulczykfoundation.org.pl


EUROPEJSKI TYDZIEŃ UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych  (ETUZ) to coroczna kampania mająca na celu promowanie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz poprawę jego wizerunku. Kampania obejmuje działania i imprezy organizowane w ciągu całego roku.

Tegoroczna (już czwarta) edycja ETUZ odbyła się w dniach 14 – 18 października 2019 r. Ta inicjatywa Komisji Europejskiej pokazuje, dlaczego kształcenie i szkolenie zawodowe to dobry wybór!

Do udziału zaproszone są wszystkie instytucje i osoby, które prowadzą i promują kształcenie zawodowe w Polsce i w Europie. Udział w Europejskim Tygodniu Umiejętności Zawodowych jest bardzo prosty, a jednocześnie przynosi dużo korzyści.

W ramach działań ETUZ w naszej szkole zorganizowano lub są zaplanowane m.in.:

a każde z tych wydarzeń promuje umiejętności zawodowe.

O wszystkich wymienionych wydarzeniach, można przeczytać na stronie szkoły a bieżące informacje o ich realizacji zamieszczane są na szkolnym FB. Wszystkie relacje wzbogacone są galerią fotograficzną.


WARTO SIĘ UCZYĆ OD PRAKTYKÓW!

2 kwietnia 2020 roku to data kolejnego wydarzenia promującego świadomy rozwój, aktywną postawę wobec życia i podejmowanie biznesowych inicjatyw. To również święto tych, którzy nie boją się ryzyka i przełamują bariery.

Udział w XVII edycji programu edukacyjnego DNIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI to okazja aby podjąć trafną decyzję dotyczącą planowania dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.

Poprzez udział w programie uczniowie mają możliwość:

Informacje:

–  u nauczycieli przedsiębiorczości  

https://dzien-przedsiebiorczosci.junior.org.pl/


                                                                LEKCJE Z ZUS

            i  OLIMPIADA WIEDZY O UBEZPIECZENIACH  SPOŁECZNYCH

Nauczyciele przedsiębiorczości w ZSP  corocznie realizują projekt „Lekcje z ZUS” ucząc o ubezpieczeniach społecznych w sposób praktyczny, przystępny i interesujący a zdobytą wiedzę,  uczniowie mogą  sprawdzić podczas  Olimpiady  pn. „Warto  wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”

„LEKCJE Z ZUS” podzielone są na cztery bloki tematyczne, z których uczniowie dowiadują się: jak działa polski system ubezpieczeń społecznych, jakie są rodzaje świadczeń z ubezpieczeń, od czego zależy wysokość emerytury, jakie  warunki należy spełnić, aby otrzymać rentę z tytułu niezdolności do pracy, jak opłacać składki przy prowadzeniu firmy.

Nauczyciele w czasie lekcji korzystają z kompletu materiałów dydaktycznych o ubezpieczeniach społecznych, czyli zeszytu dla nauczyciela z płytą DVD i zeszytu dla ucznia. Dodatkowym wsparciem merytorycznym są wizyty pracowników  ZUS w szkole.

Zwieńczeniem „Lekcji z ZUS” był udział młodzieży w OLIMPIADZIE „WARTO WIEDZIEĆ WIĘCEJ O UBEZPIECZENIACH SPOŁECZNYCH” 2 grudnia 2019 r.  Celem  Olimpiady jest upowszechnianie i pogłębianie wiedzy o ubezpieczeniach społecznych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych, która jest niezbędna każdemu przy podejmowaniu wielu decyzji, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Bonusem realizacji programów edukacyjnych ZUS jest GRA PLANSZOWA „SPECJALISTA ZUS”, dzięki której Twój uczeń dowiaduje się jak zaplanować bezpieczną przyszłość i podejmować świadome decyzje na rynku pracy. Gra uświadamia uczniom, że ryzyka socjalne dotyczą przecież właściwie każdego z nas. Są to zdarzenia, które pogarszają naszą sytuację materialną i uniemożliwiają lub utrudniają nam zdobycie pieniędzy na utrzymanie. To może być choroba, macierzyństwo, niezdolność do pracy, śmierć żywiciela rodziny, wypadek przy pracy, starość. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą ubezpieczenia społeczne.

Dzięki „Specjaliście ZUS”  uczniowie wcielają się w rolę pracownika ZUS i  wspinają się po szczeblach kariery zawodowej. Podczas tej drogi pogłębiali swoją wiedzę o ubezpieczeniach społecznych. Od referenta przez inspektora i starszego inspektora aż po specjalistę – każdy stopień rzuca  nowe wyzwania. Każdy kolejny poziom to trudniejsze pytania. I tak, krok po kroku, aż zostają Specjalistą ZUS.

Na uwagę zasługuje fakt, że realizując programy edukacyjne ZUS, nauczyciele ZSP jednocześnie wypełniają założenia WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO dla technikum i szkoły branżowej I stopnia.


UDZIAŁ UCZNIÓW W OLIMPIADACH

 

Jak co roku, uczniowie naszej Szkoły brali udział w ogólnopolskich olimpiadach.

Dnia 6 listopada 2019 r. w  XXXIII OLIMPIADZIE WIEDZY EKONOMICZNEJ uczestniczyli uczniowie klasy IV Technikum turystycznego.

Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z zakresem programu nauczania podstaw przedsiębiorczości , poszerzony dodatkowo o zagadnienia związane ze zmienianym corocznie hasłem przewodnim. Hasłem tegorocznej edycji jest GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO  w erze czwartej rewolucji przemysłowej.

Głównym celem projektu jest propagowanie edukacji ekonomicznej wśród młodzieży. Olimpiada łączy też różne cele szczegółowe. Są to m.in.

5 grudnia 2019 r. odbyły się szkolne eliminacje XV EDYCJI OLIMPIADY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, która jest nowoczesnym projektem o społecznym i proprzedsiębiorczym charakterze. Organizowana jest od 2005 r. i ma status jednej z największych olimpiad przedmiotowych w kraju. Tegoroczne hasło przewodnie OP: „Zarządzanie różnorodnością w organizacji”. Zawodnicy  mieli za zadanie rozwiązać test wiedzy składający się z 50 pytań o zróżnicowanym stopniu trudności.

Udział w zmaganiach olimpijskich podjęli uczniowie z II klas technikum.

Przedsięwzięcia edukacyjne tego typu, podejmowane przez szkolnych doradców zawodowych ZSP  są doskonałą okazję dla młodzieży do umacniania wiedzy o współczesnej gospodarce. Stanowią wsparcie rozwoju uczniów szczególnie uzdolnionych a przyjęta formuła sprzyja rozwojowi samodzielnego myślenia a same programy olimpiad stawiają na atrakcyjne dla młodzieży, współczesne tematy przewodnie i rozwój umiejętności praktycznych.

Dziękujemy uczestnikom za udział w olimpiadach.


W   TECHNIKUM ZSP

Ogólnopolski program edukacyjny Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo, którego pomysłodawcą jest Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości,  wspiera kształcenie zawodowe młodzieży we współpracy ze środowiskiem biznesowym, to również narzędzie do realizacji kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020 :

Celem programu jest przygotowanie uczniów do funkcjonowania na rynku pracy, w tym prowadzenia w przyszłości własnej działalności gospodarczej.

W programie, który jest realizowany w naszej szkole od października br. w klasie IV Technikum turystycznego, wykorzystywana jest atrakcyjna dla uczniów metoda pracy w formie projektu, w ramach którego uczniowie tworzą w szkole miniprzedsiębiorstwo – realnie działającą firmę, zorganizowaną na wzór spółki jawnej. Kierują swoim przedsięwzięciem na każdym jego etapie, od pomysłu do wprowadzenia produktu na rynek.

Dla uczniów organizowane są warsztaty e-learningowe: „Jak prowadzić dokumentację miniprzedsiębiorstwa” oraz „Marketing miniprzedsiębiorstwa w praktyce”.

W prowadzeniu miniprzedsiębiorstwa pomaga uczniom przedstawiciel biznesu – praktyk życia gospodarczego, reprezentujący środowisko pracodawców – nauczyciel opiekun Pani Marta Byrtek, wyposażona w multimedialny pakiet dydaktyczny po odbyciu szkolenia e-learningowe „ABC miniprzedsiębiorstwa”.

Więcej informacji na: www.miniprzedsiebiorstwo.junior.org.pl


“BEZPIECZNE BANKOWANIE”

Łatwy dostęp przez Internet, wygoda i funkcjonalność obsługi on-line sprawiają, że chętnie korzystamy z konta za pośrednictwem komputera, tabletu, czy smartfona. Banki oferują coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, które usprawniają obsługę. Łatwość i komfort korzystania ze zgromadzonych pieniędzy powinny jednak iść w parze z ostrożnością.

Powyższe zagadnienia były tematem wykładu i zajęć warsztatowych, które odbyły się 6 listopada 2019 roku dla uczniów z kl. 4TFT i 2A. Dyrektor śremskiego oddziału banku PKO BP z dwiema pracownicami, opowiadali jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej i skutecznie chronić swoje oszczędności przed cyberatakiem.

Nasi goście przeprowadzili zajęcia warsztatowe pt. „Bezpieczne bankowanie”, w czasie których odbył się quiz z nagrodami z przekazanej wiedzy.

W tego typu zajęciach uczestniczyli już uczniowie kilku innych klas.


III EDYCJA MŁODZIEŻOWEGO FORUM

23 października 2019 roku nasi uczniowie ze szkolnym doradą zawodowym wzięli udział w III edycji Młodzieżowego Forum “Dobre praktyki kluczem do twojego sukcesu”

Spotkanie, odbywające się w Poznaniu,  było częścią projektu “Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania” współfinansowanego ze środków EFS. Organizatorami tego wydarzenia było Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży i Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania.

Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja i promowanie wśród uczniów postaw przedsiębiorczych poprzez wymianę dobrych praktyk w zakresie doradztwa zawodowego realizowanego w szkołach.

Po zaprezentowaniu dobrych praktyk odbył się panel dyskusyjny, w czasie którego uczniowie dyskutowali o działaniach, które wspierają ich rozwój zawodowy i naukowy oraz o sposobach na poznawanie przyszłych pracodawców. Opowiedzieli również, dlaczego wybrali swoją szkołę, jakie są ich największe sukcesy związane z nauczanym zawodem oraz o planach na przyszłość. Zastanawiali się również nad działaniami realizowanymi przez szkoły, które pomagają im w przygotowaniu się do podjęcia pracy w przyszłym zawodzie.

Poprzez udział  uczniów ZSP w cyklicznych spotkaniach Młodzieżowego Forum wymiany „dobrych praktyk” z doradztwa zawodowego, szkolni doradcy ZSP  chcą „wyjść” poza szkołę. Forum sprzyja budowie lokalnej sieci współpracy uczniów z różnych szkół na rzecz popularyzacji i rozwoju idei całożyciowego poradnictwa kariery oraz tworzyć warunki do wymiany przez młodzież z różnych szkół przykładów „dobrych praktyk” z organizacji i realizacji doradztwa zawodowego. Aktywny udział uczniów w Forum przyczyni się do doskonalenia ich umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych.

Za realizacją takiego podejścia przemawia przede wszystkim fakt, że pozostałe zadania w projekcie, związane z propagowaniem idei doradztwa edukacyjno-zawodowego, mają charakter „zamknięty”, gdyż ograniczają się do prowadzenia działań na rzecz uczniów określonej szkoły, w której odbywa się kształcenie zawodowe.

Dodatkowo Forum jest dla nauczycieli, doradców zawodowych, pedagogów szkolnych z różnych szkół miejscem umożliwiającym zapoznanie się z dobrymi praktykami z zakresu doradztwa zawodowego.


OGÓLNOPOLSKA AKCJA „POZYTYWNA UWAGA”

Krzysztof bił się z kolegą, Ewa rozmawiała na lekcji, Paweł używa wulgaryzmów na lekcji – to klasyka z uczniowskich uwag. Młodzież dostaje w nich niemal wyłącznie negatywne komunikaty. Czas to zmienić!

Ruszyła ogólnopolska akcja „Pozytywna Uwaga”, która ma otworzyć nauczycieli, rodziców i uczniów na życzliwe opinie dotyczące sukcesów edukacyjnych – choćby najmniejszych – jak i zachowania. Pomysłodawczyni akcji, Pani Anna Zapał, zachęca nauczycieli i rodziców do mądrego chwalenia uczniów. „Niech nasze dzieci idą w świat przekonane, że nawet jak nie mają czerwonego paska, to są w czymś dobre.” – mówi.

„Nauczyciele najczęściej korygują i napominają. W konsekwencji dzieci czują, że nie są w stanie sprostać ich oczekiwaniom. To powoduje ciągłe napięcia w kontaktach między rodzicami, nauczycielami i dziećmi. Zmiana jest możliwa, jeśli nauczymy się kierować uwagę na pozytywne strony, na sukcesy, nawet te najdrobniejsze.” – podkreśla dr Magdalena Śniegulska, psycholog i wykładowczyni Szkoły Edukacji PAFW i UW, partnera akcji. Otrzymanie pozytywnej uwagi od nauczyciela – oficjalnej, wpisanej do dzienniczka czy e-dziennika – będzie dla ucznia świetną motywacją do dalszych starań i lepszego zachowania.

Organizatorzy i wspierający ich eksperci przygotowali wiele materiałów o tym jak mądrze chwalić, inspirują historiami – materiały można znaleźć na stronie pozytywnauwaga.pl i w mediach społecznościowych: #pozytywnauwaga (FB, Instagram).

Jak nauczyciele i szkoły mogą dołączyć do „Pozytywnej Uwagi”? To proste – wystarczy na stronie pozytywnauwaga.pl wypełnić formularz i pochwalić się uwagami przekazanymi w listopadzie za pośrednictwem e-dziennika lub tradycyjnego dzienniczka. Mogą one dotyczyć zarówno sukcesów edukacyjnych – choćby najmniejszych – jak i zachowania. Uwagi od ulubionych nauczycieli zgłaszać mogą także uczniowie i ich rodzice.

 (Źródło: Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego)

Skip to content